Door Marco Scharrenberg op dinsdag, 25 juni 2024
Categorie: Werk

Bestolen door werkgever?

In de taxiwereld, en dan vooral bij het school- en groepsvervoer is het normaal dat de werkgever iedere dag 15 minuten van jou tijd afknabbelt. Dat is bij een 5-daagse werkweek 1 uur en 15 minuten per week, en grofweg 5 uur per maand en 60 uur per jaar minus 6 weken vakantie, dan kom ik op 52,5 uur per jaar. En dit is niet het enige waar ze minuten afknabbelen. Sta je te voren bij een adres omdat je bijvoorbeeld wat eerder van huis bent weggegaan i.v.m. een mogelijke file, dan halen ze die minuten er ook gewoon af! Begeleid je deelnemers even naar binnen omdat dat een stuk veiliger is, dan gaan die minuten ook in de zak van het management zijn eindejaarsuitkering.

Ga uit van een bruto uurloon van €15,79 dan pakt je werkgever alleen al met dat kwartiertje een kleine €829,- per jaar van je af. Bij mijn werkgever met ongeveer 2200 werknemers is dat een voordeel van ruim 1,8 MILJOEN!! per jaar. Bruto. 

"Aan welke kant staat de FNV?"

Je zou denken aan onze kant.
Toch?


De bond staat in dit niet echt aan de kant van de werknemer. Aan de afdeling van de jongeren van de FNV heb ik via Whatsapp de vraag gesteld over dat kwartiertje.
Hier onder de correspondentie die ik via WhatsApp met de jongerenafdeling, FNV Young & United" heb gehad. 

Mijn vraag:
Ik ben nu al een aantal jaar werkzaam als taxichauffeur contractvervoer. Nu staat er in de CAO dat de werkgever iedere dag 15 minuten van onze werktijd mag inhouden omdat wij de taxi bij ons voor de deur hebben staan. Dat is 1 uur en 15 minuten per week. Mag dit eigenlijk wel? Het argument is dat wij geen reiskosten maken. In mijn ogen mag de werkgever blij zijn dat het voertuig bij ons mag staan. Zo niet dan moet de werkgever zorgen voor een parkeerterrein en wel reiskostenvergoeding betalen.

Ik vindt het echt een hele rare regel en ik snap de logica er ook niet van.
Kunt u mij vertellen of de werkgever dit wettelijk mag doen?

FNV:
Hoi Marco goed dat je ons een berichtje stuurt. De cao bepaling stelt dat er maximaal 15 minuten per dag van de totale diensttijd kan worden afgetrokken als je de taxi mee naar huis neemt. Dit wordt gerekend als compensatie voor het feit dat je geen reiskosten hebt van en naar je werk. Deze tijd wordt verdeeld in maximaal 7,5 minuten voor de rit naar het eerste ophaaladres en maximaal 7,5 minuten vanaf het laatste uitstapadres naar huis. De regeling zoals beschreven in de cao is juridisch toelaatbaar zolang deze binnen de kaders van de cao-afspraken valt. De aftrek van 15 minuten per dag wordt gerechtvaardigd door de afwezigheid van reiskosten voor de werknemer. Echter, als jij en je collega's dit onrechtvaardig vinden, is het raadzaam om dit aan te kaarten bij de vakbond of de ondernemingsraad. Zij kunnen namens de werknemers onderhandelen over een eerlijke compensatie en eventueel de cao-bepalingen herzien.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt. Als je verdere vragen hebt, hoor ik het graag.

Mijn antwoord:
Dank voor de reactie. Ik weet dat dit is opgenomen in de CAO. Alleen zijn er al rechtszaken geweest dat werkgevers tijd moeten verlonen als werkgever eist dat werknemer eerder op het werk komt.
Daar komt bij dat het helemaal niet zeker is dat een chauffeur reiskosten heeft als hij het voertuig niet bij huis heeft staan. Daar komt ook nog bij dat het huisadres als standplaats wordt gezien. Als ik dan daar vanuit ga dan ben ik op mijn werk zodra ik voor mijn voordeur sta.

Reactie van FNV
Hey Marco, dat klopt. Die rechtszaken heeft FNV inderdaad gewonnen. Het is belangrijk dat je weet dat de cao bepaling waar je het over hebt een maximumbepaling is. Hij is daar om werknemers te beschermen. Een werkgever mag nooit meer dan die 15 minuten rekenen, maar wel minder. Je kan met de argumenten die je eerder bij ons maakte vragen om afwijkende regelingen met je werkgever en die 15 min te schrappen.

Ik zit er nu echt aan te denken om het bijvoorbeeld bij de rechtswinkel eens goed te laten nakijken.
Dus, wordt vervolgd.

Vervolg 1
Nou, het is inmiddels 21 juli en ik mag 24 juli bij de teamleider op het matje komen. Vorige week zag ik dat er weer minuten ingehouden werden waarbij ik in ieder geval wist dat ik voor mijn baas aan het werk was. Via de email werd ik niets wijzer dus heb ik telefonisch contact opgenomen met de urenverwerking. Op bijvoorbeeld mijn vraag hoe het kan dat wanneer ik heb getankt in Ede er na het tanken slechts 2 minuten zijn genoteerd kwam geen antwoord. Ook op mijn vraag hoe het kan dat wanneer ik in de BCT er specifiek bij vermeld middels een opmerking in de route dat ik overleg had met een begeleider op die locatie kwam een voor mij onbevredigend antwoord. Dit antwoord was dat er van mij geen opmerking in de BCT stond! Omdat deze keer ik niet de enige was met een gesprek ter plaatse en dus ook niet de enige was die een opmerking had geplaatst wist ik zeker dat dit niet klopte. Ik moest maar contact opnemen met de werkplaats!!

Op dat moment kookte ik weer een keer over. Zei dat ik morgen toch naar de zaak moest en dat de pleuris dan weer zou uitbreken. Dat had ik dus niet moeten zeggen. Heb ook meerdere keren in dat gesprek gezegd dat het allemaal niet persoonlijk is en dat ik haar echt niets kwalijk neem. Dit heb ik in een aanvullende email wederom herhaald. 

Maar goed. De volgende morgen kreeg ik van mijn teamleider een email met een verzoek voor een gesprek omdat ik uitingen en dreigingen zou hebben gemaakt tegenover onze urenadministratie. Nou ja, toen was mijn dag al vroeg volledig verpest. Heb hem een email terug gestuurd of hij eerst het gesprek even wilde terug gaan luisteren voordat hij met beschuldigingen komt. Hier uiteraard weer een reactie over ontvangen dat hij dit niet zo bedoelde.

Nu op zondag ben ik wat tot rust gekomen en merk ik dat het niet het beste voor mij is om hier nog langer mee door te gaan. Ik moet alles gewoon accepteren zoals het is en er zelf een draai aan geven, of ik moet uitkijken naar een andere baan.
Eerst het gesprek. Dat zal ik toelichten in het volgende vervolg.



Gerelateerde berichten

Reacties Achterlaten