Door Marco Scharrenberg op zondag, 30 november 2025
Categorie: Werk

Geslaagd voor rijbewijs D

DAG 1. PRAKTIJK EXAMEN 

 Na 9 dagen 4 uur lessen was het afgelopen donderdag dan zo ver. Het praktijk examen. Bevend als een uitgedroogd rieten stengeltje uit het raam bij een auto die 120 rijdt, liep ik met de examinator mee naar zijn hokje bij de rijschool. Een hand schudden, rijbewijs laten zien, en toen,..... Het bleek een hele aardige rustige man die de instructeur al een hele tijd niet had gezien. Het was dus een gezellige boel in dat kamertje. Na wat vragen over het voertuig als het gewicht op de assen, totaal gewicht, APK e.d. gingen we naar de bus voor het echte praktijk.

De eerste minuutjes waren echt niet te doen. Als er maar niet iets zo maar uit een straatje komt, ooooo maak ik de bochtjes wel goed en raak ik de stoeprand niet. Alles ging door mijn hoofd. Na een minuutje of 10 ging het al een stuk beter. Ik was lekker aan het rijden en lette alleen op de weg. Niet op wat de heren allemaal aan het vertellen waren. Volgende links, dat hoorde ik dan wel en antwoorde ik dan ook met "oké, volgende links". Meer heb ik eigenlijk niet gezegd. Op 2 antwoorden na op vragen die de examinator direct aan mij heeft gevraagd. 

Na een goed uurtje rijden kwamen we weer terug bij de rijschool. Hij stapte uit en liep rustig naar zijn hokje. Dit ook weer gezellig kletsend met de instructeur en zonder ook maar iets te laten merken van de uitslag. Volgends mij krijgen die examinatoren daar een extra cursus voor.

Zoals je in het overzicht kunt zien, ging het bij de motor ook niet allemaal in 1 keer goed. Nu had ik, tot de praktijk dan, alles in 1keer gehaald. Tot mijn opluchting was het eerste wat hij zei; Nou, alles was goed, geen opmerkingen dus je bent geslaagd. Gefeliciteerd. Dat moest bij mij even dalen waarna de glimlach op mijn gezicht was te zien. Gelukkig. Nog steeds alles in 1keer. Met de bus dan.

Nu, donderdag was het dus gelukt. Morgen mag ik nog een keer terugkomen voor de toets "Besloten terrein" en en de "Praktische toets". 

DAG 2. PRAKTISCHE TOETS & TOETS BESLOTEN TERREIN 

De praktische toets is eigenlijk een herhaling van de blokken 2 en 3 van de theorie. Maar dan mag je dit aan de instructeur..... ja de instructeur en niet een examinator gaan uitleggen. Eerst kregen we, ja we waren met 2 kandidaten, een uurtje les. Daarna mocht ik als eerste het examen afleggen. Die gene die mij kennen weten dat het leren van theorie niet mijn sterkste punt is. Dus weer met knikkende knieën van start gegaan. Met sommige vragen had ik echt wel moeite. Welke formulieren moeten er mee als je naar Frankrijk gaat met een bus vakantiegangers en meer van dat soort vragen. Gelukkig waren de antwoorden die ik gaf voldoende. 

Geef je tekst hier ...

Nu was er nog maar 1 onderdeel wat tussen mij en het rijbewijs D stond. De Toets Besloten Terrein. (zie filmpje)
Hier was ik minder huiverig voor dan de Praktische Toets. Man wat heb ik mij daar in vergist. Tussen de pionnen heb je centimeters ruimte. En met zo'n bus is dat echt niet veel. Vooral niet als je met de voorkant over een pionnetje rijdt die je met de banden niet mag raken. Je ziet hem dus gewoon niet.
Voor deze hele toets heb je ook nog een tijds limiet. Je moet alles doen in een half uur. We hebben eerst alle onderdelen geoefend. En dat was echt geen overbodige luxe. Toen we klaar waren was er een klein uurtje voorbij!
Net zoels de praktische toets mocht ik weer eerst. Ik dacht dat we alle 2 eerst mochten oefenen en dan weer achter elkaar examen doen. Maar nee. Ik mocht eerst en dan zou die andere mogen oefenen en examen doen. Ik mocht dus gelijk aan de gang.
En ja, weer met knikkende knieën achter het stuur. Ik mocht echt niets raken. Ook niet tussen de oefeningen door. Ik weet niet hoe ik het gedaan heb, maar na 20 minuten zette ik de bus op zijn laatste plekje en zette ik hem op de handrem. Ik was klaar.
Ik deed de deur open en het eerste wat ik zei was, En,....... Zeg het maar hoor. Gefeliciteerd. Je bent ook hiervoor geslaagd. Het duurde even voordat ik door had dat ik nu toch echt het rijbewijs D had gehaald. En in tegenstelling tot de motor alles in 1x.
Nu hopen dat het met Keolis allemaal een beetje snel gaat zodat ik weer snel aan het werk kan. En nu als 'echte' buschauffeur.

Gerelateerde berichten

Reacties Achterlaten