Update 'Regeltjes'

Update 'Regeltjes'

Vrijdag middag kregen wij chauffeurs van de planner een emailbericht met als onderwerp 'Informatie voor jullie'.
Deze informatie bestaat dus uit verschillende items waar ik mijzelf ook al tijden aan erger, maar ook items waar mijn bloed weer begon te koken. Na een verhit telefoontje kreeg ik het advies om mijn bezwaren in een mail naar de teamleiding te sturen. Die hebben ze nu net gehad.


Beste Teamleiding vv.Naam van Collega heeft mij dit emailadres gegeven met het verzoek jullie te melden wat mij dwars zit.Nou, hier komt het dan.

Met grote verbazing heb ik het filmpje van het Nieuwsbericht Urenregistratie meerdere keren bekeken. Ik begrijp dat er chauffeurs zijn die niet handelen volgens de regels. Sterker nog, dat merk ik dagelijks. Routes/volgorde van uit- en instappen die niet worden aangepast. Opmerkingen bij deelnemers die niet worden aangepast. Gedragsregels van deelnemers én chauffeurs die niet worden nageleefd en ga zo maar door.Maar,…..Volgorde van adressen in de BCT dagbestedingWaar ik bij de dagbesteding een naar gevoel bij krijg is dat chauffeurs regelmatig een melding doen of gedaan hebben bij de planning dat routes niet kloppen en er vervolgens niets gedaan wordt. Er worden deelnemers in andere routes geplaatst zonder dat daar een reden voor is. Dit probleem is al meerdere keren behandeld maar er is totaal niets veranderd. Nu kan er in een filmpje wel worden gezegd dat wij chauffeurs dit moeten aangeven. Als er vervolgens niets mee wordt gedaan dan stoppen wij chauffeurs daar weer mee.Ik krijg routes op mijn BCT die totaal onlogisch en onhaalbaar zijn. Zie afbeelding.(Om privacy redenen heb ik de afbeelding hier niet geplaatst)Om 15.40 bij de straatnaam 4 in Ede dat kan.Vervolgens 3 minuten later op de AndereStraatnaam 6 te komen is onmogelijk. Dit is aan de andere kant van Ede.Dan over 7 minuten weer aan de andere kant van ede, en nog een stukje verder naar Lunteren is ook onmogelijk.En dit is dan maar 1 voorbeeld.Volgorde van adressen in de Leerlingen vervoer.Er zijn ook voorbeelden waar er meerdere scholen in 1 route zitten die op dezelfde tijd uit gaan. Alleen zitten deze scholen wel aan de andere kant van Ede. Wederom onmogelijk om te halen.Vergeet ook niet dat wij chauffeurs iedere keer, oké niet iedere keer, maar regelmatig van leerlingen én leerkrachten te horen krijgen dat we wéér te laat zijn. Ik ben als eens door een leerkracht stevig aangesproken op het iedere keer te laat komen. In de planning is dit rond de 15 minuten. In de praktijk is dit eerder een half uur. Al helemaal nu Ede flink open ligt met alle wegwerkzaamheden.Ik begrijp ook wel dat het in sommige gevallen lastig is m.b.t. het tekort aan chauffeurs. Maar neem dan als WdK contact met deze scholen op. Dat kan de chauffeur al heel wat vervelende situaties schelen.Bovenstaande 2 puntjes worden ervaren door meerdere chauffeurs. Nu wat mijzelf aangaat.Laden van het voertuig.Ik heb sinds een klein anderhalf jaar een elektrische Vito. Een geweldige auto maar ik moet wel oppassen met de KM die ik nog kan rijden. Als ik leeg kom te staan dan kan ik op een autoambulance wachten. En ik neem aan dat niemand daarop zit te wachten.Ik woon in Renkum. En op 500 meter lopen heb ik inderdaad een laadpaal staan bij de parkeerplaats Doelum aan de Hogenkampseweg.Als ik overdag de tijd zou hebben om het voertuig daar aan de lader te zetten dan zou dat daar kunnen. Alleen heb ik overdag die tijd niet. Het laden van een eVito aan zo’n laadpaal duurt bij een lege accu 12 uur! Ik heb er dagen bij dat ik helemaal niet thuiskom of maar een kwartier. En als ik na de dienst langs de Doelum kom dan zijn ze bezet. De paal staat in een woonwijk en op een parkeerplaats van een school, een sporthal en een zwembad. Dus ja, ik ga naar een snellader. En niet alleen na de dienst. Vooral in de koudere maanden ga ik ook wel tussen de ritten door aan een snellader hangen. Als ik ook maar een kleine kans zie dat ik leeg kan komen te staan dan doe ik dat. Moet ik dan iedere keer aan de planning om toestemming vragen? Lijkt mij niet echt logisch toch? En die 240 km die in het filmpje genoemd wordt haal ik 9 van de 10 dagen makkelijk.Ik heb echt geen zin en zie de zin ook niet om iedere keer als een klein kind om toestemming te gaan vragen terwijl ik 60.000 KM per jaar rijdt.Bezoeken aan de garageNog een punt waar ik de kriebels van krijg. Moet ik echt toestemming van de planning hebben en moet deze een rit in de BCT zetten omdat er een lampje vervangen moet worden? En wanneer de ruitenwisservloeistof moet worden bijgevuld? Kom op zeg. Ik kom daar regelmatig voorbij. Dat vragen naar toestemming e.d. gaat meer tijd kosten dat het bezoek aan de garage zelf.En dan nog dit.Omdat ik vaak een route overneem van een collega kom ik nog wel eens wat tegen. Zo is het vooral bij cluster 4 scholen zo dat er chauffeurs zijn die alles maar toelaten. Geluid van mobieltjes aan, gordel niet vast of gordels van andere los maken, schelden, schreeuwen, slaan, uitdagen, gaan staan, eten drinken en snoepen enz enz. Omdat ik regelmatig deze ritten krijg heb ik mij een tijd geleden voorgenomen om in mijn bus de regels te handhaven. Over het algemeen gaat dit goed. Er zijn natuurlijk ook momenten dat dit niet zo goed ging zoals bekend is. Ik krijg het er alleen moeilijk mee wanneer ik van een ouder moet horen dat haar kind het helemaal niet meer zag zitten. Ik bedoel hier mee dat deze deelnemer de straat op rende en hoopte dat hij of zij aangereden zou worden omdat het een hel is in de bus. Over die hoogte van ‘ik zie het niet meer zitten’ hebben we het nu. Als ik vraag of moeder aan WdK heeft doorgegeven dat haar kind in de bus wordt geslagen e.d. dan heeft ze dit al meerdere keren gedaan. Ik kan het dan ook niet bevatten dat ik dan moet horen dat het misdragen in die bus tot de dag van vandaag nog gewoon gebeurt. We hebben het nu over de zelfde deelnemer die ik vorige week op school heb laten staan.Wat mij ook begint te irriteren is dat wanneer ik aangeef dat een leerling bijvoorbeeld kan weglopen dit niet serieus wordt genomen. Ik heb gevraagd of dit bij die deelnemer vermeld kan worden voor het geval er een nieuwe chauffeur komt die dit niet weet. Als antwoord krijg ik dan dat de chauffeur die in de middag die rit doet daar geen last van heeft. Dat ik aan die chauffeur moet vragen hoe zij het doet. Ik begrijp de gedachtegang van de planner wel, maar ik meld het niet voor niets. Ik meld het omdat die deelnemer bij school de benen nam en dat ik dan de leerkracht daar op moest wijzen!Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom ik dit nu aan het typen ben. Ik heb dit al zo vaak kenbaar gemaakt! Maar goed.Over het filmpje hoop ik dat er een uitzondering gemaakt kan worden met al dat gedoe met laden, bezoek aan garage e.d.Met vriendelijk groet,Marco Scharrenberg (0000 mijn chauffeursnummer)