De motor
Voor mij geen snelle buikschuiver maar een kruising tussen een Chopper en een Cruiser.
Ik hoop hem helemaal klaar te hebben voor het seizoen van 2024.
Mag ik jullie dan nu voorstellen aan mijn nieuwe aanwinst de Honda CBX650E Nighthawk. Deze is origineel afkomstig uit Amerika en daar uitgebracht onder de naam CB650SC-F (A) Nighthawk. Type nummer: RC1308. Het is een motorfiets die in de jaren 80 werd geproduceerd door Honda. Hij is vooral bekend om zijn krachtige prestaties en stijlvolle uiterlijk. Het is een van de meest gewilde modellen van Honda, omdat het een perfecte balans biedt tussen kracht en stijl.
De voordelen van deze Nighthawk?
Het rijden op deze Nighthawk is een geweldige ervaring voor motorrijders. Hij heeft veel voordelen, waaronder een krachtig en betrouwbaar motordesign, een comfortabele zitpositie en uitstekende prestaties. Hieronder de belangrijkste voordelen van de Honda Nighthawk.
Krachtig motordesign: Hij is uitgerust met een krachtige 649 cc-motor die maximaal 74 pk kan produceren bij 8500 rpm. Dankzij dit krachtige motordesign heb je genoeg vermogen om snel te accelereren en hoge snelheden te bereiken.
Comfortabele zitpositie: Hij is ontworpen met een comfortabele zithouding in gedachten. Het stuur ligt laag, waardoor je gemakkelijk in balans blijft tijdens bochten en scherpe bochten. Bovendien heeft de motorfiets een wat bredere zitting dan andere modellen, wat extra comfort biedt.
Uitstekende prestaties: Met behulp van de 649 cc-motor levert de Nighthawk uitzonderlijk goede prestaties op elke wegcondities. Het stuur reageert direct op input vanuit de bestuurder en maakt het gemakkelijk om precisiebesturing te beheersen.
Honda | CBX 650 E Nighthawk |
---|---|
Op naam sinds | 31 juli 2023 (4e eigenaar) |
Kenteken | MP-13-PP |
Bouwjaar | 1985 |
Motortype | DOHC 4 kleppen/cilinder |
Bouwwijze | Luchtgekoelde Drarsgeplaatste viercilinder |
Boring / Slag | 60 mm / 58 mm |
Cylinderinhoud | 656 cc |
Carburateurs | 4 x Keihin 29 mm CV |
Verhouding v/d compressie | 9,5 : 1 |
Max. Vermogen | 74 pk (55 kw) bij 10.000 tpm |
Topsnelheid | 196 km/h |
Primaire aandrijving | Tandwiel |
Secundaire aandrijving | Cardanas |
Frametype | Dubbel wiegframe |
Voorvork | Telescoopvork met TRAC-anti-duiksysteem |
Achtervork | Swingarm |
Remmen voor / achter | 2 schijfremmen / trommelrem |
Tankinhoud | 13,5 Liter |
Droog gewicht | 204 kg |
Gemiddeld Verbruik | 1:20 |
Totaal
No | Aant | Omschrijving | Artikel No. |
31 | 2 | Lager | 91066-415-006 |
19 | 1 | Stofseal | 52118-ME5-004 |
20 | 1 | Stofseal | 52118-415-000 |
29 | 1 | Kroonmoer | 90354-ME5-000 |
32 | 2 | Oliekering | 91266-ME5-003 |
17 | 1 | Achterbrug | 2e hands |
Voor / na het opknappen
een nieuwe schutting
Het eerste wat moet gebeuren is het aanpassen van de schutting in de achtertuin. Omdat het pad achter de schutting maar 1,5 meter breed zal je niet recht op de deur kunnen afrijden. Je zal er schuin doorheen moeten wat nu erg lastig is.
In de nieuwe schutting komt een rolluik met een doorgang van 1.5 meter. Daardoor is het veel makkelijker om er met een motor doorheen te rijden.
Als de schutting staat dan nog een dakje er op. Dan sta ik in ieder geval droog als ik aan de motor werk.
Dan nog de wanden, deuren en een raam. Dan is het Motorhuisje klaar.
Boxy hoeft dan ook niet meer onder de deur door. Hij krijgt zijn eigen ingang.
Onderhoud e.d.
25 september 2024
Helm & Cardo
Veiligheid voor alles. Omdat ook het comfort wat wil een nieuwe helm waarbij het kinstuk helemaal naar achteren kan. Gelijk een goed Communicatiesysteem in de vorm van een Cardo Packtalk Edge.
25 september 2024
8 Juni 2024
Stuurverhoger
Toch het zitcomfort wat verbeterd door het stuur iets omhoof te zetten.
4 mei 2024
Koppeling Vloeistof
De vloeistof van de koppeling (DOT4) vervangen. Links wat er uit kwam en rechts zoals het moet zijn.
4 mei 2024
3 mei 2024
Speling rechter remklauw
De speling van de rechter remklauw op het antiduik systeem van de vorvork verholpen.